Final Fantasy Pixel IV



Va! Nu tänker ni nog; "Ingen pixel bild gjord av mig i början?" Ja, nu bryter jag det lite, hihi ;P Jag tänkte vara lite nördig igen. Jag spöade nämligen Zeromus igår, sista bossen i Final Fantasy IV. Jag hade försökte med honom en gång tidigare. Så jag trodde inte att jag skulle klara honom denna gång heller. Även om jag hade tränat lite extra. För han slaktade mig ganska lätt sist. Men han fick sitt förtjänade smisk till slut. Men han finns kvar så länge det finns ondsinta männsikor i världen.

Jag kanske ska varna er som inte har spelat FFIV om att jag kommer att spoila saker i detta inlägg. Bara så ni vet det. Det som överaskade mig mest med spelet, som jag var överaskad över att jag inte hört från annat håll under de 19 år som spelet har vart ute. Och att det har blivit portat till GameBoy Advance för några år sen. Och en remake till DS för två år sen. Så vart ju spelet lite hottopic igen. Men att Golbez var Cecils bror var något som jag inte räknade med. Med efter en händelse i spelet där Golbez hade sin chans att ha ihjäl Cecil så gjorde han det inte. Cecil frågade varför han inte gjorde det. Men det svarade han inte på. Så jag fick redan då misstankar om att dem två hade något gemensamt. Nästa gång var när FoSoYa sa att Cecil's far var från månen och att han hade en bror. Då hamnade Golbez högt på listan. Och det visade sig vara så.
Sen tycker jag att spelet var mycket bättre än vad jag först tyckt. Jag vill spela det mer, men det finns inte så mycket mer att göra i spelet.

Jag kollade upp DS remaken lite tidigare idag. Det visade sig att dem hade röster. Som inte var så jätte bra gjort. Men jag vet ju inte hur bra dem Japanska röstskådespelarna var. Sen var det att grafiken var lite halvful. Visst är inte DS den starkaste maskinen. Men grafikstilen var lite ful, i alla fall på karaktärerna. Sen gillade jag inte att musiken var så lik orginalet. För Grafik och Ljud ska gå hand i hand i ett bra spel. I denna remake funkade det inte alls. Inte för mig i alla fall. Men jag har ju nu kört ut orginal versionen av spelet. Och jag lovar att många av dem som har spelat DS versionen inte har spelat SNES versionen. Vilket gör att dem inte har något att gämföra det med.

Men Final Fantasy IV är ett av dem bästa RPGn som jag har spelat. FF IV, V och VI är dem tre bästa Final Fantasy spelen tycker jag. Ni kanske inte håller med... *host* FFVII *host*...
FFIV var väl värt pengarna jag gav för det. Dessa söta små pixelfigurer är en stor del av det som är Final Fantasy för mig. Så jag har väl det att skylla på att jag inte är så förtjust i dem nyare spelen eller remaken till DS. En polygon figur som hoppar runt i frustration är inte lika kul eller charmigt som en liten pixlig figur på 16x16 pix som försöker visa att han är arg utan några som helst ansiktsuttryck. Så sött. <3

Visst är det sant att ett spel i 3D har mycket lättare att visa känslor. Och att få det att se episkt ut med sina timmar långa filmsekvenser och surroundljud. Men när man lyckas med samma sak med mycket mer begrensade resurser och små sprites med ansikten som knappt består av 64 pixlar och inte kan visa mer än ett par ögon. Att dem för det mesta får göra gester som att hoppa och göra pirruetter och ändå få fram samma känslor som det senaste fetaste 3D äventyret. Men själv så är jag väldigt intresserad i hur man ska få fram kännslor och effekter med väldigt begränsade resurser. Jag skulle jätte gärna vilja göra ett eget spel som är som ett NES eller SNES spel. Ett RPG med små sprites som i dem tidigare Final Fantasy spelen som hoppar runt är något jag fantiserat om länge.



The End.


Kram på er alla mina vänner! <3






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0