Pixel utan minne



Igår så streamade vi Final Fantasy IV igen. Som vanligt. Krille tjatade en del om det. Och vi körde ju via webcam, så det blev ju inget ljud och halv bra bild. Så jag försökte få SNES att funka via en RCA - USB kabel till datorn. Så man kunde streama direkt från SNES instället för webcam. Jag fick det att funka tillslut.

Men... något var galet. När jag startade FFIV igen så gick den direkt till New Game efter titlescreen. Och jag startade om några gånger, men samma sak hände. Så fruktade jag det väsrta, och var tvungen att spela fram tills man kunde spara och se på alla filerna. Det visade sig att alla filer var borta. Just det jag var rädd för.

Batteriet till minnet är kanske slut. Detta har hänt med mitt The legend of Zelda A link to the Past till SNES. Så jag sparade den nya filen för att se hur länge den var kvar. Så jag stängde av SNES och sen på igen. Filen var kvar. Som det var på Alttp när jag testade det där också. Men tog jag ut spelet ett tag så var filem borta på Zelda. Så jag testade samma sak på FFIV. Men filen var kvar efter det. Så jag lät spelet ligga över natten för att se. Men filen var fortfarande kvar. Så jag vet inte säkert vad som är problemet. Men det kan ju vara så att batteriet i spelet är på väg att ta slut.

Batterierna till NES och SNES spel som har batteriminne, ska hålla i ca 5-7 år. Enligt Nintendo. I mitt Zelda till NES har jag bytt batteri engång. Och det spelet är från 1987. Zelda II till NES har fortfarande samma batteri som det alltid har haft. Och det funkar fint efter 22 år. Final Fantasy IV är 19 år gamalt. Så det är ju mycket möjligt att batteriet är på väg att ta slut. A link to the Past är från 1992 och batteriet tog slut för ca 2 år sen. Då var det 16 år. Men för att kunna byta batteri så måste jag ha en speciell mejsel. Vilket jag inte har.

Men ändå tycker jag att det är bra att batterierna håller upp åt fyra gånger så länge än vad det är sagt. Men Nintendo har ju sin kvalitet.


Final Fantsy IV. Det hette Final Fantsy II i USA då det var det andra
spelet i serien som kom ut där.


Så jag är på lite mindra bra humör idag. Jag beklagar det. Men jag önskar er alla en bra dag idag! Och jag tackar Linnea, Natha och Krille för igår! Det måste vi göra om en dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0