En korrupt Pixel - Super Mario Bros.



Jag kan säga att följande text kan få en liten nördvarning på sig. Så om ni inte är så spelintresserade så behöver ni inte läsa det. 

Är inte Super Mario Bros. världens bästa spel, generellt sett? Då mångar har lite mer underliga personliga åsikter om vad världens bästa spel är enligt dem. Som tex The legend of Zelda Ocarina of Time och Final Fantasy VII. Vem har inte spelat det till exempel? Vem har inte hört talas om Mario? Och med över 40 miljoner sålda spel bakom sig, säger ju en hel del om hur bra spelet är. Även om spelet bara har ett totalt 32 antal banor och man kan warpa sig förbi 26 stycken av dem för att klara spelet. Ändå, nu 25 år efter att spelet kom så kan man fortfarande sitta och spela det i timmar. Jag kan i alla fall göra det. Och jag tror att många andra också gör det. Jag har vuxit upp med spelet och minns inte när jag först spelade det, så länge sedan var det.
Super Mario Bros.
och The legend of Zelda till NES är dem två spel jag minns att jag spelade som längt tillbaka. Och dem spel jag blir som mest nostalgisk av.

Jag hade lite tråkigt idag och koppade in Linnea's NES i tv-rummet och satte i SMB. Men just när jag startade det så tog jag ut spelet för att spela något annat. Men bestämde mig ändp för att spela SMB. Men då fick spelet dålig kontakt med basenheten. Ett mycket vanligt fel då smuts och damm har kommit in luckan på NES enheten. Många tror att den är trasig när dem bara ser en grå blinkade bild om och om igen när dem ska spela. Och slänger konsolen i tron om att den är trasig. Det är ett mycket enkelt problem att lösa.
Man tar bommuls pinnar eller tops som vissa kallar det. Och så gnuggar man rent på båda sidorna av kontaktytorna på spelkasetterna. Ofta blir topsen aldeles svarta av smuts när man har gnuggar lite. Men efter ett tag så ser man att det har blivit renare, och då kommer det vara mycket lättare att starta spelen. Att slå eller lägga böcker uppe på NES-enheten ska inte behövas. Att köpa en ny conector som många tror ska lösa problemet är inte heller nödvändigt. Det är lite knepigare, men efter ett tag så kommer det att bli som förr igen. Då spelen är skitiga och smutsar ner den nya conectorn. Men om man både byter conector och rengör alla spel så går ju det också. Men att rengöra spelen är det jag själv rekomenderar.

När jag startade SMB för andra gången så blev det lite 'korrupt'. Men jag valde att spela i alla fall. Alla tiles låg i alla möjliga färger över hela skärmen. Man kunde inte urskilja något alls. Förutom alla sprites, som Mario, Goombas och andra fiender som rör på sig. Men man kunde inte se några solida objekt som rör och block. Man kunde inte heller se hål. (Se bilden nedan)

Jag skulle testa och se hur bra jag kan spelet. Och jag klarade bana 1-1 utan några problem alls. Men jag fick Game Over på bana 1-2 för att jag klantade mig. För det första så gick jag bort från spelet efter att jag hoppat i mål på bana 1-1. Och bana 1-2 startade och en Goomba gick in i mig och jag dog. Sen dog jag vid det andra hålet på banan, jag hade lite för bråttom. Och det sista livet var också lite av att jag hade lite bråttom. Det var vid dem andra hissarna precis i slutet på banan, innan man går upp i röret.
Jag kan bättre än som jag försöker mer. Men det är inte så lätt att starta ett spel så att det blir både 'korrupt' och fortfarande spelbart.


Korrupt Super Mario Bros.

Ett sånt här inlägg passar lite bättre in i min blogg, som ni kan se på designen. Jag tror att det kan komma att bli mer såna inlägg i framtiden. Men inte enbart om NES spel. Men jag är ju, som många av er redan vet, ett NES-freak.

//Tufs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0