Final Fantasy Pixel IV
Va! Nu tänker ni nog; "Ingen pixel bild gjord av mig i början?" Ja, nu bryter jag det lite, hihi ;P Jag tänkte vara lite nördig igen. Jag spöade nämligen Zeromus igår, sista bossen i Final Fantasy IV. Jag hade försökte med honom en gång tidigare. Så jag trodde inte att jag skulle klara honom denna gång heller. Även om jag hade tränat lite extra. För han slaktade mig ganska lätt sist. Men han fick sitt förtjänade smisk till slut. Men han finns kvar så länge det finns ondsinta männsikor i världen.
Jag kanske ska varna er som inte har spelat FFIV om att jag kommer att spoila saker i detta inlägg. Bara så ni vet det. Det som överaskade mig mest med spelet, som jag var överaskad över att jag inte hört från annat håll under de 19 år som spelet har vart ute. Och att det har blivit portat till GameBoy Advance för några år sen. Och en remake till DS för två år sen. Så vart ju spelet lite hottopic igen. Men att Golbez var Cecils bror var något som jag inte räknade med. Med efter en händelse i spelet där Golbez hade sin chans att ha ihjäl Cecil så gjorde han det inte. Cecil frågade varför han inte gjorde det. Men det svarade han inte på. Så jag fick redan då misstankar om att dem två hade något gemensamt. Nästa gång var när FoSoYa sa att Cecil's far var från månen och att han hade en bror. Då hamnade Golbez högt på listan. Och det visade sig vara så.
Sen tycker jag att spelet var mycket bättre än vad jag först tyckt. Jag vill spela det mer, men det finns inte så mycket mer att göra i spelet.
Jag kollade upp DS remaken lite tidigare idag. Det visade sig att dem hade röster. Som inte var så jätte bra gjort. Men jag vet ju inte hur bra dem Japanska röstskådespelarna var. Sen var det att grafiken var lite halvful. Visst är inte DS den starkaste maskinen. Men grafikstilen var lite ful, i alla fall på karaktärerna. Sen gillade jag inte att musiken var så lik orginalet. För Grafik och Ljud ska gå hand i hand i ett bra spel. I denna remake funkade det inte alls. Inte för mig i alla fall. Men jag har ju nu kört ut orginal versionen av spelet. Och jag lovar att många av dem som har spelat DS versionen inte har spelat SNES versionen. Vilket gör att dem inte har något att gämföra det med.
Men Final Fantasy IV är ett av dem bästa RPGn som jag har spelat. FF IV, V och VI är dem tre bästa Final Fantasy spelen tycker jag. Ni kanske inte håller med... *host* FFVII *host*...
FFIV var väl värt pengarna jag gav för det. Dessa söta små pixelfigurer är en stor del av det som är Final Fantasy för mig. Så jag har väl det att skylla på att jag inte är så förtjust i dem nyare spelen eller remaken till DS. En polygon figur som hoppar runt i frustration är inte lika kul eller charmigt som en liten pixlig figur på 16x16 pix som försöker visa att han är arg utan några som helst ansiktsuttryck. Så sött. <3
Visst är det sant att ett spel i 3D har mycket lättare att visa känslor. Och att få det att se episkt ut med sina timmar långa filmsekvenser och surroundljud. Men när man lyckas med samma sak med mycket mer begrensade resurser och små sprites med ansikten som knappt består av 64 pixlar och inte kan visa mer än ett par ögon. Att dem för det mesta får göra gester som att hoppa och göra pirruetter och ändå få fram samma känslor som det senaste fetaste 3D äventyret. Men själv så är jag väldigt intresserad i hur man ska få fram kännslor och effekter med väldigt begränsade resurser. Jag skulle jätte gärna vilja göra ett eget spel som är som ett NES eller SNES spel. Ett RPG med små sprites som i dem tidigare Final Fantasy spelen som hoppar runt är något jag fantiserat om länge.
The End.
Kram på er alla mina vänner! <3
Final Pixel Fantasy
Nu är jag här igen. Vi har som jag kanske sagt tidigare, börjat om med att spela Final Fantasy IV. Och det går bra än så länge. Så jag läste lite om utvecklingen av spelet..
Final Fantasy IV (1991) påbörjades nästan direkt efter att dem var klara med Final Fantasy III i slutet på 1990. Så började dem med två Final Fantasy spel på samma gång. Ett till FamiCom som skulle blu Final Fantasy IV. Och ett till Nintendos kommande Super Famicom, som skulle bli Final Fantasy V. Men blev för mycket, och att utveckla ännu ett Final Fantasy spel till Famicom skulle inte vara så effektivt då Super Famicom skulle komma i slutet på 1990 i japan. Så dem dumpade FFIV helt och döpte om Final Fantasy V till Final Fantasy IV.
De var tvungna att ta bort ca tre fjärdedelar av manuset till spelet för att allt inte fick plats på kassetten. Detta fick mer konsekvenser i den amerikasnka versionen som fick ännu mera borttaget. Spelet fick heta Final Fantasy II i USA då varken Final Fantasy II eller Final Fantasy III hade släppts där. Jag tycker att det var duktiog av dem att dem med bara 14 personer och strax över ett år lyckades göra hela spelet. Annat är det ju idag, där över hundra personer jobbar med ett spel i 5 år.
Final Fantasy V (1992) släpptes 17 månader efter Final Fantasy IV. Efter att det hade släppts i Japan, var det tänkt att det skulle släppas i USA som Final Fantasy III. Men så blev det inte. Och Final Fantasy VI som var på väg ut i Japan skulle bli Final Fantasy III i USA. Senare var Final Fantasy V tänkt att släppas i USA som Final Fantasy Ultimate. Men så blev det inte heller. Att spelet var sagt att det skulle släppas i USA två gånger och aldrig blev av, gjorde att fansen översatte det själva och släppte en översatt verion som en rom på nätet 1998. Spelet släpptes till slut i USA som en del av Final Fantasy Collection 1999, tillsammans med Final Fantasy IV.
Final Fantasy VI (1994) 16 månader efter Final Fantasy V. Det var inte mycket som ändrades när spelet släpptes i USA året därpå. Titeln ändrades från Final Fantasy VI till Final Fantasy III. Och annat som tex nakenhet täcktes över. Annars är spelet väldigt likt det japanska originalet.
Final Fantasy VII (1997) släpptes till SONY's PlayStation 32 månader efter Final Fantasy VI. Utvecklingen av spelet började direkt efter att Final Fantasy VI var klart och släpptes i April 1994. Då var det tänkt som ett Super Famicom spel. Och att det skulle vara som en Detektiv story som utspelade sig i New York 1999. Men 1995 så var några av Final Fantasy temet tvungna att hoppa över till ett annat spel som Square började på samma år. Chrono Trigger. Så många av ideerna till Final Fantasy VII hamnade i Chrono Trigger. Till slut så skrevs hela manuset till Final Fantasy VII om och saker och ting ändrades. Till exempel så flyttades spelet över till Nintendo 64 som skulle släppas 1996. Men Nintendo ville behålla sina spel på spelkasetter, någon som Square inte gillade, då dem behövde CD-skivor för att få plats med all kod och musik som dem ville ha i spelet. Detta slutade med att Square lämnade Nintendo som dem hade gjort alla sina tidigare Final Fantasy spel till.
Där läste ni kanske något som ni inte visst om. Jag har fantiserat lite om hur Final Fantasy VII hade blivit om det släpptes till Super Famicom. Om inte Chrono Trigger hade kommit i mellan så kanske det hade hänt. Ett fjärde Final Fantasy spel till Super Famicom 1995. Möjligen i December. Eller kanske i början på 1996. Men det hade nog aldigt släppts utanför japan. Då det tar tid att översätta spelen. Och att Nintendo hade sin Nintendo 64 på gång så kanske dem, som med många andra spel känt att det inte vore lönt att släppa ännu ett stort spel på Super Nintendo.
Så jag har klippt och klistrat lite. Och gjort en boxart till Final Fantasy VII, som det kanske hade sett ut om dem hade kommit till Super Famicom.
Final Fantasy VII till Super Famicom.
Jag hoppas att ni tyckte det var intressant att läsa detta inlägg. Det bestod ju mest, eller bara om Final Fantasy. Så ni som är intresserade av Final Fantasy spelen kanske fann intresse i att läsa. Medans ni andra kanske inte tyckte det var så intressant att läsa. Men jag är lite av ett Final Fantasy fan. Speciellt av dem tidigare spelen till Nintendo. Jag gillar VII utvecklings historia, den är väldigt intressant. Mer än själva spelet, som är så uttjatat och överskattat.
Ha det bra alla mina läsare! Kjam! <3